Бізнес

Фінансова грамотність для підприємців: як ефективно управляти бюджетом компанії

Працюєте на межі, але грошей все одно ніби не вистачає? З проблемою стикаються чимало підприємців, і причина цьому — недостатній контроль за бюджетом компанії. Уникнути подібних ситуацій допомагає фінансова грамотність. Тут не про складні формули чи графіки, а про усвідомленість, контроль та планування, що дає реальні важелі впливу на бізнес, і, найголовніше, спокій. Підготували поради від Школи бізнесу Нова пошта, завдяки яким зможете ефективно керувати бюджетом і мінімізувати фінансові проблеми.

Контролюйте доходи та витрати

Якщо бізнес вже працює, першочергово варто проаналізувати витрати та доходи компанії за минулі періоди (наприклад, за 3-6 місяців). Для цього записуйте всі фінансові статті в таблиці Excel або CRM-програмі, де буде зручніше вести облік і проводити розрахунки. Після успішного аналізу виконайте такі дії:

  1. Скоротіть або оптимізуйте витрати. Стосується витрат, які не впливають на якість продукту чи клієнтський досвід (наприклад, офісний декор чи підписки на сервіси).
  2. Знайдіть неприбуткові продукти чи послуги. Розгляньте їх оптимізацію, зміну або повне зняття з продажу.
  3. Визначте найприбутковіші напрямки. Надалі фокусуйтесь та розвивайте саме їх. Інвестуйте в маркетинг, масштабування та автоматизацію.
  4. Оцініть маржинальність. Тут не лише про загальний прибуток, а й про прибуток з одиниці товару або послуги. Низькомаржинальні продукти можуть «з’їдати» ваші ресурси.

Звіт про прибутки й збитки (P&L) покаже рентабельність, баланс — фінансову стабільність, а звіт про рух грошових коштів (Cash Flow) — ліквідність компанії. Аналіз є першим кроком, який допоможе оцінити реальний стан бізнесу та зрозуміти, як саме діяти далі.

Плануйте та прораховуйте все наперед

Щойно запустили бізнес? Вже маєте компанію, яка працює, та провели аналіз її доходів і витрат? В цих випадках наступним кроком стане планування діяльності бізнесу та його бюджету. Щоб уникнути фінансових втрат і максимізувати прибуток, дотримуйтесь цих порад:

Створіть резервний фонд. Мінімум 10-15% від доходів направляйте в резервний фонд. Це допоможе втриматись на плаву під час форс-мажорних обставин, наприклад заборгованості, війни, зламання обладнання тощо.

Прогнозуйте cash flow. Створіть прогноз витрат і доходів бізнесу на 3-6 місяців. Для цього пропишіть усі планові витрати (оренда, зарплати, закупівля сировини тощо) та доходи на основі даних за попередні періоди.

Встановіть фінансові цілі та KPI. Визначте та пропишіть, яким має бути прибуток вашої компанії за місяць, якого рівня витрат ви прагнете досягнути та як ви будете оцінювати ефективність бізнесу (за, наприклад, собівартістю, середнім чеком, конверсією з ліда в клієнта, рентабельністю тощо).

Щоб бізнес працював не інтуїтивно, а системно, завжди починайте з цифр. Фінансова грамотність дає впевненість та перетворює хаос у стабільний прибуток.

FaktyDay

Професійний блогер і спеціаліст з наповнення контентом інформаційних сайтів. Розміщаю якісні, корисні та цікаві матеріали, які допомагають читачам отримувати відповіді на важливі питання, розвиватися та досягати поставлених цілей.

Схожі статті

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button